woensdag 13 augustus 2014

ding 21 - Aquabrowser en WorldCat

De meeste openbare bibliotheken in Nederland maken ondertussen wel gebruik van de Aquabrowser. De vorige bieb waar ik werkte ook. Ik vind het bij Aquabrowser fijn dat je gemakkelijk naar soorgelijke dingen kan zoeken, en ik vind het enorm handig dat die van de OBA het wikipedia artikel van de auteur ingesloten heeft.

WorldCat gaat nog net weer een aantal stappen verder. Wat ik daar vooral goed vind is dat hij recensies van Goodreads plukt. Van mensen die het echt hebben gelezen dus. Hier zijn wel soortgelijke dingen weer wat lastiger te vinden.

Ik vind het heel goed dat bibliotheekcatalogi deze kant op gaan. Er is een hele hoop mogelijk met dit soort diensten. Ik denk wel dat bibliotheken wel moeten kijken naar waar hun gebruikers behoefte aan hebben. Te veel informatie kan ook afleiden op een pagina, zeker als het alleen text is.

De catalogus van Xplora mag wat mij betreft wel een stuk meer de kant op van aquabrowser. Qua trefwoorden kan je een hoop kanten op met de huidige catalogus, maar voor mensen die wat meer visueel zijn ingesteld (ik denk aan de studenten van de kunstacademie bijvoorbeeld), is het niet ideaal.

Liefs,
Dora

Geen opmerkingen:

Een reactie posten