woensdag 6 augustus 2014

Ding 13 - in de Cloud

Bij mijn opleiding heb ik wel aardig wat gebruik gemaakt van beiden dropbox en van google docs. Als je in projecten werkt (en zeker als je groepsgenootjes in Deventer en Arnhem wonen, terwijl je zelf in Den Bosch woont), zijn dit soort tools echt een uitkomst. geen geklooi meer met 100 documenten die nét allemaal ietsje anders zijn (insert zwart-wit filmpje van iemand die in wanhoop struikelt over bergen paperassen, a la telsell).

In het geval van google docs moet je dus wel vertrouwen hebben in de personen waar je mee samenwerkt, want iedereen die toegang heeft tot het document kan er mee doen wat ie wil. Kan best een zooitje worden.
Soms is het handiger om toch gewoon bij elkaar te gaan zitten. 
(Hoewel dat natuurlijk niet altijd een optie is.)

Ook dropbox kan heel handig zijn. Zeker als je het programmaatje gedownload hebt kan je heel simpel bestanden beschikbaar maken voor anderen. Dropbox is ook ideaal om bestanden die te groot zijn om te mailen te delen met anderen. Ik heb bij Dropbox alleen wel een paar keer gehad dat ik perongelijk iets onherroepelijk heb weggegooid terwijl dat toch echt niet de bedoeling was, maar dat kan heel goed volledig aan mezelf liggen. 

Wat ik wel vervelend vind aan dit soort toepassingen is dat er in de kleine lettertjes vaak iets verstopt zit van 
"ohja ps - de rechten van alles wat je hier op zet zijn nu van ons. doeiii!"

Ik denk dat dit soort toepassingen hier in de mediatheek zeker goed van pas kunnen komen. Als ik kijk naar de gedeelde schijf voor documenten, staat deze vol met dubbele documenten en verouderde dingen. Dropbox zou ik denk ik wel een uitkomst voor zijn. Plus = je kan thuis ook bij je documenten mocht dat nodig zijn. 

Liefs,
Dora

Geen opmerkingen:

Een reactie posten